Monday 29 September 2014

APLIKASI HUKUM KANUN MELAKA TERHADAP UNDANG-UNDANG DI MALAYSIA




 

LATAR BELAKANG HUKUM KANUN

  • Terbahagi kepada dua iaitu Hukum Kanun Melaka (Undang-undang Negeri) dan Undang-undang Laut Melaka.
  • Terdapat pengaruh Islam dan Hindu .



 Isi Kandungan Hukum Kanun Melaka

  • mengandungi 44 fasal
  • meyentuh bidang kuasa raja
  • menyentuh bidang kuasa pembesar
  • pantang larang dalam kalangan anggota masyarakat
  • hukuman terhadap kesalahan jenayah awam
  • undang-undang keluarga

 

 

APLIKASI HUKUM KANUN MELAKA TERHADAP UNDANG-UNDANG DI MALAYSIA 

Undang-undang Melaka atau lebih dikenali sebagai Hukum Kanun Melaka pada mulanya merupakan peraturan yang tidak bertulis . Peraturan itu diadakan untuk melindungi kerajaan , rakyat , dan Negeri Melaka . Walaupun hukum kanun Melaka ini sudah dijalankan pada masa pemerintahan Sultan Muzaffar Syah ( 1446-1456) namun ia baru bertulis dan disusun secara teratur setelah pemerintahan Sultan Mahmud Syah ( 1489-1511) . itulah sebabnya hukum kanun ini hanya dianggap ada setelah tahun 1489 M .


     Hukum kanun Melaka mengandungi 44 fasal . Ia menyentuh bidang kuasa raja .Seterusnya menyentuh bidang kuasa pembesar  serta pantang larang dalam anggota masyarakat . Selain itu hukuman terhadap kesalahan jenayah awam dan undang-undang keluarga . dalam hukum Kanun Melaka , antara contoh yang terkandung di dalamnya adalah , peraturan dan adat istiadat istana , bidang kuasa raja , hak keistimewaan menteri-menteri , orang-orang kaya dan pembesar-pembesar negeri , perhambaan fitnah , perkahwinan ,dan lain-lain .


     Hukum Kanun Melaka penting sebagai panduan yang lengkap dalam menjalankan pemerintahan .
Hukum kanun Melaka dikenali sebagai undang-undang darat Melaka dan Risalat Hukum kanun ( dalam bahasa Arab ) . Ia juga merupakan dokumen yang digubal sebagai panduan bagi seorang pemerintah dalam menjalankan pemerintahan  . Hukum kanun Melaka merupakan undang-undang tradisional tertua di Negara ini . Hukum kanun ini juga penting sebagai sumber rujukan bagi menentukan hukuman bagi kesalahan tertentu . Hukum Kanun Melaka juga berperanan menentukan tugas .


       Alternatif terbaik bagi mendapatkan keadilan adalah dengan kembali merujuk kepda undang-undang syariah yang telah lama bertapak di Negara kita semenjak zaman kesultanan melayu Melaka lagi . Hukum Kanun Melaka dan undang-undang laut Melaka adalah dua dokumen bertulis yang menunjukkan bahawa undang-undang syariah termaktub dalam sistem perundangan Melaka dan jajahan takluknya serta dikuatkuasakan berdasarkan kepada fakta sejarah .


       Hukum Kanun Melaka memperuntukan undang-undang yang berkaitan dengan tanggungjawab pemerintah dan pegawai kerajaan , larangan ke atas orang ramai , hukuman ke atas kesalahan sivil dan jenayah , undang-undsng berkaitan keluarga , isu-isu berkaitan ibadat . Perlembagaan Malaysia juga mengambilkira peruntukan-peruntukan syariat yang pernah dikanun dan digunapakai di zaman Kesultanan Melayu Melaka .


       Selain itu , peruntukan undang-undang setempat memberi ruang kepada hakim berdasarkan budi bicara untuk memutuskan samada mengikut hukum syara' atau hukum adat . Dengan ini , hakim akan mengambil kira kesan-kesan sosial yang mungkin timbul jika hukum syariat dijalankan sepenuhnya Penggubal Hukum Kanun Melaka mengambil pendirian berkecuali dengan harapan para hakim menjatuhkan hukuman setimpal berdasarkan prinsip kebenaran dan keadilan .


        Kesimpulannya , peruntukan undang-undang Islam yang turut meliputi kesalahan jenayah menunjukkan Negeri-negeri di Tanah Melayu telah mencapai tahap kemajuan yang membanggakan . Kini setelah Tanah Melayu melepasi fasa penjajahan , undang-undang syariah diwarisi dari penjajah British . Melaka adalah Pelabuhan utama dan Pusat Perdagangan Antarabangsa yang dikunjungi oleh pedagang asing dari China dan Barat . 




 




kesan Hukum kanun melaka terhadap undang-undang di malaysia

 

  •  Sebagai sumber rujukan

hukum kanun melaka penting sebagai sumber rujukan bagi menentukn hukuman bagi kesalahan tertentu.dan tidak akan berlaku fenomena main hakim sendiri dalam kalangan masyarakat kerana hukum kanun melaka sudah memaktubkan semua peruntukan yang berkenaan.

hukum kanun melaka juga terletak pada peranannya sebagai menentukan pembahagian tugas,peranan serta struktur pemerintahan. dalam undang-undang terkandung satu adat yang digelar adat lembaga yang didalamnya menganunkan satu sistem pentadbiran dan pemerintahan yang teratur.


Hal ini dapat melancarkan pentadbiran,memudahkan urusan tertentu kerana berlaku pengkhususan yang sudah pastinya meningkatkan mutu produktiviti.maka nyatanya undang-undang islam dalam hukum kanun melaka dapat menjadi panduan dalam menjalankan pemerintahan.



 

KESIMPULAN HUKUM KANUN MELAKA

 
          Hukum kanun Melaka penting bagi melancarkan pemerintahan negeri. Undang-undang ini awalnya dipengaruhi oleh agama hindu, diresapi unsur agama islam yang ketara pada akhirnya.hukum-hukum syarak ini meresap secara beransur-ansur. Sesungguhnya, undang-undang ini sungguh lengkap, menyentuh pelbagai perkara berkaitan dengan :-
1) Adat lembaga dan tanggungjawab pembesar
2) Hukuman awam dan perbuatan jenayah
3) Perkara-perkara berkaitan dengan pertanian, perhambaan dan kekeluargaan.
Kedatangan Barat telah mengubah sistem perundangan di Tanah Melayu.Pihak British telah memperkenalkan sistem perundangan Barat bagi menggantikan sistem perundangan tradisional.

 











Rujukan : kotasejarah.BlogSpot.com/../hukum-kanun-melaka  PREPARED BY: SITI HAJAR BINTI AZLAN (07DHK14F1070)

No comments:

Post a Comment